اجلاس اکو

آیا جمعه سیاه را ترجیح می‌دهید یا تخفیفات عید نوروز را؟ حراج روز مادر یا روز زن چطور؟ اصلا چرا این تخفیفات برای ما جذاب است و به ندرت از آن میگذریم؟

چرا مغز ما عاشق تخفیف است؟ / تاثیر تخفیف کالا بر مغز انسان

دریافت کوپن یا کد تخفیف چگونه باعث ترغیب و تشویق مصرف کننده‌ها به خرید و خرید بیشتر می‌شود؟ آیا فقط مقدار پولی که صرفه جویی می‌شود برای مشتریان اهمیت دارد؟ اگر تنها مقدار پولی که با استفاده از کوپن صرفه جویی می‌شود مهم باشد پس خرید بیشتر با دریافت کوپن که خود باعث افزایش هزینه خرید است نباید برای مشتریان توجیه اقتصادی داشته باشد. پس به راستی کوپن‌های تخفیف چگونه عمل می‌کنند و چطور باعث تبلیغات و رضایت مشتریان می‌شوند به طوری که نه تنها بیشتر خرید می‌کنند بلکه حاضر می‌شوند برند و فروشگاهی که از آن تخفیف گرفته اند را به دوستان و آشنایان خود هم توصیه کنند؟

به نظر می‌رسد که کالاهای تخفیف‌دار، چه تلویزیون، وسایل آشپزخانه یا کیف دستی باشند، ویژگی بسیار ارزشمندی از جامعه مدرن هستند. این تا حدی به دلیل واکنش شیمیایی در مغز ما است که ما را تشویق می‌کند چیزی بخریم وقتی با قیمت‌های پایین‌تر مواجه می‌شویم. وقتی برچسب قیمتی را می‌بینیم که آن را معامله خوبی می‌دانیم، بخشی از مغز ما که با لذت سروکار دارد (هسته اکومبنس) فعال می‌شود.

این بدان معناست که مردم هنگام پیدا کردن و خرید یک معامله، سطح بالایی از رضایت را تجربه می‌کنند. قسمتی از مغز، همراه با سایر مناطق دیگر مغز که مرتبط با پاداش است، همچنین نقش مهمی در پردازش احساسات، عمدتاً در ترکیب با انتقال‌دهنده عصبی دوپامین، ایفا می‌کند.

دوپامین یک انتقال‌دهنده عصبی است که به کنترل مراکز پاداش و لذت مغز کمک می‌کند و با احساسات خوشحالی مرتبط است. وقتی مردم تصاویر چیزهایی را که می‌خواهند بخرند می‌بینند، ناحیه مغز با گیرنده‌های دوپامین فعال می‌شود. آن‌ها هنگام خرید "ضربه دوپامین" دریافت می‌کنند، بنابراین احساس خوبی نسبت به کاری که انجام می‌دهند دارند. حال این را با این واقعیت ترکیب کنید که دوپامین همچنین افراد را در تصمیم‌گیری‌های خود بیشتر مصمم می‌کند و درک اینکه چرا مصرف‌کنندگان از تخفیف‌ها هیجان‌زده می‌شوند آسان است.

هیجان شما شکار می‌شود!

اگر مصرف‌کنندگان دوست دارند احساس پاداش و رضایت کنند، بر عهده خرده فروشان است که پاداش و رضایت را فراهم کنند. یکی از این ابزار که در رضایت مشتریان موثر است شامل معاملات خریدی است که فقط برای مدت کوتاهی در دسترس هستند، تا حس فوریت بیشتری ایجاد کنند. این سطح بالاتری از تحریک آدرنالین ایجاد می‌کند که باعث می‌شود مردم از هیجان فرود آمدن یک معامله احساس سرگیجه کنند و یکی از دلایلی است که ما فروش را به یک روز یا هفته یا ماه خاص وصل می‌کنیم. یک تایمر شمارش معکوس در یک وب‌سایت اثر مشابهی دارد و باعث می‌شود مصرف‌کنندگان احساس کنند که ممکن است از دستش بدهند مگر اینکه فوراً اقدام کنند. خبر خوب این است که مصرف‌کنندگان در واقع می‌توانند در برابر غرایز بیولوژیکی خود مقاومت کنند و خود را از افتادن به دامنه جذابیت یک معامله بازدارند. با این حال، این نیاز به مقداری خودکنترلی دارد.

تاثیر رسانه‌ها بر خرید و تخفیفات!

حضور در رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر میزان اکسی توسین را افزایش می‌دهد، و همچنین افزایش مقدار اکسی توسین می‌تواند باعث خرید بیشتر در افراد شود. به استناد نتایج تحقیقات مختلف به نظر می‌رسد تخفیف های آنلاین در مغز به گونه‌ای پردازش می‌شوند که گویی هدیه‌ای هستند از جانب یک دوست. در طی یک دهه آزمایشاتی که عوامل ایجاد محرک‌های رفتاری در مغز را بررسی کرده‌اند مشخص شده است که پس از اعلام دریافت کد تخفیف به فرد، پردازش اطلاعات و تغییرات حاصل در مغز با تأثیر مثبت در خلق و خوی، موجب افزایش تعاملات اجتماعی می‌شود و این احتمال وجود دارد که مصرف کنندگان را به سمت خرید بیشتر سوق دهد. حتی شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه وقتی افراد یک کوپن برای خرید از یک مارک خاص دارند، تمایل بیشتر پیدا می‌کنند تا همان مارک را انتخاب کنند نه برند یک رقیب را. عوامل انگیزشی و استفاده از کوپن یا کد تخفیف از ابتدا با حس صرفه جویی و دریافت یک احساس خوب از خرید هوشمندانه در مصرف کننده آغاز می‌شود. ممکن است یکی از منابع آزاد شدن اکسی توسین "احساسات خوب" حاصل از دریافت کوپن‌ها باشد.

چگونه در دام تخفیف‌ها گرفتار نشویم؟

هنگامی که با یک محصول کم‌قیمت روبرو می‌شوید، تسلیم وسوسه نشوید و بلافاصله آن را نخرید. کمی وقت بگذارید تا تصمیم بگیرید. اگر به صورت فیزیکی در فروشگاه هستید و نگران خرید آن توسط شخص دیگری هستید، آن کالا را با خود ببرید و مدتی در اطراف قدم بزنید. با گذشت زمان، فوریت واکنش اولیه شما فروکش خواهد کرد. و با فروکش کردن عجله، احتمالاً احساس خواهید کرد که کمتر مجبور به خرید آن هستید. همین اصل در مورد آنلاین نیز صدق می‌کند. برای یک لحظه توقف کنید، از صفحه نمایش خود دور شوید و مدتی کار دیگری انجام دهید تا اجازه دهید میل به کیسه‌کردن یک معامله کمی کاهش یابد. صرف نظر از مورد و هر چقدر هم که تخفیف بزرگ باشد، ممکن است در نهایت متوجه شوید که برای زندگی شما به اندازه آنچه مغز شما در ابتدا فکر می‌کرد ضروری نیست.

چشم انداز آینده

تحقیقات در مورد تأثیر تخفیف بر مغز هنوز بسیار ابتدایی و ناکامل است. شاید با بررسی‌های بیشتر و آشکار شدن اسرار بیشتری در این زمینه روش تبلیغات کسب و کارها از طریق کوپن و کد تخفیف به طور کامل دگرگون شود. اما در حال حاضر همین ‎قدر می‌دانیم که کوپن‌ها فقط یک تخفیف ساده برای صرفه جویی مشتری در هزینه‌ها نیستند. آنها هدایایی هستند که حس محبت مشتریان را نسبت به برندها تقویت می‌کنند و در نتیجه خریداران با خرید بیشتر و وفاداری بیشتر به برندها پاسخ می‌دهند.

منبع: Medicalxpress

نیایش احمدی _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.